Svar: Hvor meget skemad?

6. november 2019

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev - dejligt at høre, at I har min bog om børn og mad, og er glade for og finder inspiration i den, tak :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtig tidspunkt at starte med skemaden. Jeres datter lyder parat og tager rigtig fint imod både grød og mos, og det lyder også som om, at hendes mave følger godt med...

Jeg ser derfor ikke nogen problemer i, at I øger hendes indtag, så hun tilbydes ¾-1 dl. grød og mos til frokost og aften. Derudover skal hun stadig tilbydes samme antal flasker, som hun plejer - det er helt okay at mælkeindtaget falder lidt, men der er naturligt grænser for, hvor meget det må falde. Min umiddelbare tanke er, at hvis hun ofte drikker mellem 150-200 ml af hver flaske, og hun får 6 flasker i døgnet, så vil hun få sit behov fint dækket. som nævnt i tidligere brev, vil hun sandsynligvis begynde at få behov for en drømmeflaske sen aften i takt med at skemaden fylder mere og mere. Dertil kommer, at hun stille og roligt også skal tilbydes vand af kop sammen med skemaden, og det vil på sigt også være med til at udgøre lidt af hendes væskebehov. ...

Annonce

... Lige nu er det naturligvis begrænset, hvor meget vand hun kan finde ud af at drikke, men øvelse gør mester, så det kommer :)

Når hun bliver omkring 6 måneder, vil det være rigtig fint at begynde med lidt morgengrød, så hun tilbydes skemad 3 gange dagligt, og stille og roligt kan hun så også her tilbydes lidt mellemmåltider. Det vil i den alder stadig være rigtig godt, at I holder mængden af skemad lidt nede, så hun ikke spiser alt for store måltider, men stadig har plads til mælken i maven - det er først i 7 måneders alderen, at skemaden begynder at erstatte et par af flaskerne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er hele tiden en balance - hvor meget skemad I kan give, for at der stadig er plads til mælken og så længe hun ikke er ældre end hun er, så er mælken stadig hendes hovedindtag. Nogle børn spiser store portioner og drikker stadig deres mælk, hvor andre børn ikke får mælk nok, hvis skemaden fylder for meget. I er derfor nødt til at prøve jer lidt frem og se, hvordan I bedst finder balancen hos jeres datter...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år